TAHUKAH ANDA

Advertisements

Motivasi

SANTAPAN MINDA

Jadilah Pendengar Yang Hebat

Motivasi

MOTIVASI

Marilah kita bersama-sama menghayati pesanan Dr Fadzilah Kamsah ini sebagai renungan diri saya sendiri & saudara/i sekalian :

“Ada orang datang ke pejabat dengan perasaan penuh gembira & ceria. Ada datang dengan perasaan “biasa” dan ada datang dengan perasaan serba tak kena .”

Mulakan kerja anda dengan ceria

Ingatlah, sesiapa yang datang hanya dengan perasaan “biasa” saja, Maka hasilnya juga adalah “biasa” saja. Manakala sesiapa yang datang dengan ceria, maka hasilnya akan jadi lebih daripada biasa ataupun luar biasa.

Justeru, bekerja la dengan ceria agar menghasilkan produktiviti yang luar biasa yang akan menggembirakan orang di sekeliling kita.

Semoga hasil itu akan mendapat keberkatan dari ALLAH. Amin.

Mari kita renung-renungkan perkara ini ;

Ada antara kita datang ke pejabat hanya memenuhi tanggungjawab ‘DATANG BEKERJA’ saja, tetapi malangnya, hasil yang dapat, macam kita   

‘TAK DATANG’ kerja langsung.

Ada kala kita rasa kita BUSY giler, tapi rupa-rupanya kita jer yang buat ‘KELAM KABUT’.

Adakala kita rasa kita PERIHATIN , tapi rupanya kita BUSY BODY.

Adakala kita rasa kita OPEN MINDED and OUTSPOKEN tapi rupanya kita PERASAN BAGUS.

Adakala kita rasa kita berpemikiran KRITIS , rupanya kita hanya suka MENGKRITIK yang buat kecoh tak tentu pasal.

Adakala kita rasa kita ingin menjadi LEBIH MESRA tapi rupanya kita hanya nak MENGADA-NGADA .

Adakala kita suka bertanya ‘KENAPA DIA NI MCM TAKDE KEJE’, tapi adalah lebih baik kita tanya diri sendiri ‘APA LAGI KEJE YANG AKU BO

LEH BUAT ?’

Adakala kita rasa kita ni pekerja yang SEMPURNA,BAIK DAN BERDEDIKASI tapi cuba tengok dalam-dalam,selagi hati kita berdengki, jatuhka

reputasi sesama rakan sekerja (report kat bos kawan kita tak bagus dari kita) dan tak amanah (mencuri dan tak siapkan kerja),kita sebenarny

patut terima hakikat betapa kita lebih teruk dari anggapan kita itu sendiri.

Pejam mata dan renung lah diri, kalau kita perlu melakukan ANJAKAN PARADIGMA , maka lakukanlah segera…tapi manusia tetap manusia..
Sukar untuk berubah kerana kita selalu beranggapan kita lebih baik… adakah dengan merasakan itu kita sememangnya terbaik?

Maka untuk itu , mari kita mula senyum, ceria, mesra sesama kita dan tingkat kerjasama dalam kerja, Tak rugi kita semai rasa ‘kekeluargaan’ dalam tugasan … kalau kita kurang kerja, cari la kerja membantu teman-teman yang lain.

Tak dapat gaji lebih pun tak apa sebab pahala dapat.. kita withdraw kat akhirat nanti… tapi kalau kita asyik dengki mendengki…Nasib la sebab sudah ditentukan jalan yang sukar itu yang kita pilih..saper suruh.

Renung-renungkanlah, berapa ramai kawan kita dan berapa ramai lawan kita, nescaya itulah kayu pengukur diri yang sebaiknya

“Mengkritik tidak bererti menentang. Menyetujui tidak semestinya menyokong. Menegur tidak bermakna membenci dan berbeza pendapat adalah kawan berfikir yang baik.”

MOTIVASI

Good day to Everybody!

Health:

1.    Drink plenty of water.
2.    Eat breakfast like a king, lunch like a prince and dinner
         like a beggar.
3.    Eat more foods that grow on trees and plants and eat less
         food that is manufactured in plants.
4.    Live with the 3 E’s — Energy,  Enthusiasm, and Empathy.
5.    Make time for prayer.
6.    Play more games.
7.    Read more books than you did in 2008.
8.    Sit in silence for at least 10 minutes each day.
9    Sleep for 7 hours.
10.  Take a 10-30 minutes walk every day. And while you walk,  smile.

Personality:

11.  Don’t compare your life to others’. You have no idea what
         their journey is all about.
12.  Don’t have negative thoughts or things you cannot control.
         Instead invest your energy in the positive present moment.
13.  Don’t over do. Keep your limits.
14.  Don’t take yourself so seriously. No one else does.
15.  Don’t waste your precious energy on gossip.
16.  Dream more while you are awake.
17.  Envy is a waste of time. You already have all you need.
18.  Forget issues of the past. Don’t remind your partner with  his/her
        mistakes of the past. That will ruin your present happiness.
19.  Life is too short to waste time hating anyone. Don’t hate
        others.
20.  Make peace with your past so it won’t spoil the present.
21.  No one is in charge of your happiness except you.
22.  Realize that life is a school and you are here to learn.   Problems
        are simply part of the curriculum that appear and fade away like
     algebra class but the lessons you learn will last a lifetime.
23.  Smile and laugh more.
24.  You don’t have to win every argument. Agree to disagree.